Ημερίδα

Ημερίδα Cinema Talks "Κινηματογραφική Παιδεία και Διδακτική Πράξη"

Προωθώντας την Κινηματογραφική Παιδεία
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    Framework

    Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (ΠΙΚ) σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη Λάρνακας Αμμοχώστου και τη στήριξη του Υφυπουργείου Πολιτισμού διοργανώνουν Ημερίδα με τίτλο «Κινηματογραφική Παιδεία και Διδακτική Πράξη», στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας της Παιδείας για τα Μέσα. Η Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2024, στον Πολυχώρο του Δήμου Λάρνακαςfrom 08:30 μέχρι τις 13:30.

    Η Ημερίδα επιδιώκει να ενημερώσει την εκπαιδευτική κοινότητα για πρακτικές που ακολουθούνται σε σχέση με την αξιοποίηση της κινηματογραφικής παιδείας στη διδακτική διαδικασία. Για τον σκοπό αυτό θα παρουσιαστούν εισηγήσεις και θα διεξαχθούν βιωματικά εργαστήρια από ομιλητές/ομιλήτριες από την Ελλάδα.

    Ομιλητές

    Picture of Κατερίνα Γιωτοπούλου
    Κατερίνα Γιωτοπούλου

    Η Κατερίνα Γιωτοπούλου είναι μέλος του Εργαστηριακού και Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) στο Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών με διδακτικό και ερευνητικό αντικείμενο την κινηματογραφική εκπαίδευση. Είναι φιλόλογος, έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Flinders University στην Αυστραλία και διδακτορικές σπουδές στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη λογοτεχνική εκπαίδευση και την αξιοποίηση του κινηματογράφου στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Έχει εργαστεί στην ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση, σε σχολεία στην Ελλάδα και την Αυστραλία και ασχολείται συστηματικά με την αξιοποίηση της κινηματογραφικής ταινίας και όλων των οπτικοακουστικών μέσων στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση.

    Picture of Μαρία Λεωνίδα
    Μαρία Λεωνίδα

    Η Μαρία Λεωνίδα σπούδασε Ιστορία, Ιστορία της Τέχνης και Κινηματογράφο. Το πρώτο της μικρού μήκους (One Man Show) προσκλήθηκε στο New Talents του IDFA το 1996 και το πρώτο της μεσαίου μήκους (Σκληρή Πόζα) απέσπασε βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Δράμας και το 2ο Κρατικό Βραβείο Ποιότητας 1998. Έχει σκηνοθετήσει πολλά ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με την ΕΡΤ, το Ε.Κ.Κ., τη Γερμανική Τηλεόραση και την E.B.U. Tο τελευταίο της ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Το Στοίχημα» συμμετείχε στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και απέσπασε το 1ο Βραβείο Ελληνικού ντοκιμαντέρ στο Φεστιβαλ Aegean Docs. Συνεργάτης του «Προγράμματος Μελίνα - Η Τέχνη στην εκπαίδευση» έχει γράψει το Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία Ντοκιμαντέρ στα Καλλιτεχνικά Λύκεια, έχει σχεδιάσει οπτικοακουστικά εργαστήρια για το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Φρανκφούρτης, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, το Βρετανικό Συμβούλιο, το WWF, και προγράμματα σε Γαλλία, Γερμανία, Λιθουανία, Τσεχία, Ιταλία και Τουρκία.
    Συνιδρύτρια και Καλλιτεχνική Διευθύντρια της Εταιρείας Καρπός, Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων, που εξειδικεύεται στην Κινηματογραφική παιδεία από το 2008 και έχει βραβευθεί τέσσερις φορές από ευρωπαϊκούς θεσμούς. Έχει συνεπιμεληθεί και συνδιαχειριστεί περισσότερα από 10 Ευρωπαϊκά προγράμματα που στόχευαν στην εισαγωγή και αξιοποίηση των οπτικοακουστικών μέσων για κοινωνικούς, εκπαιδευτικούς και καλλιτεχνικούς στόχους. Παρουσιάζει την εργαστηριακή της δουλειά με νέους και ενήλικες σε συνέδρια στην Ελλάδα και άλλες χώρες.

    Picture of Σταύρος Γρόσδος
    Σταύρος Γρόσδος

    Ο Σταύρος Γρόσδος είναι διδάκτορας οπτικοακουστικού γραμματισμού και δημιουργικής γραφής στην Εκπαίδευση της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ. με μεταπτυχιακές σπουδές στη διδακτική της Γλώσσας. Εργάστηκε ως Σχολικός Σύμβουλος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2007-2018). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από τα ζητήματα της διδακτικής της γλώσσας, της διδακτικής της τέχνης, της δημιουργικής γραφής και του οπτικοακουστικού γραμματισμού. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και έχει εισηγηθεί σε συνέδρια. Βιβλία: Γλώσσα και Τέχνη (2003), Παιχνίδια φιλαναγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις (2011), Δημιουργικότητα και Δημιουργική Γραφή. Από το παιδί γραμματέα στο παιδί δημιουργό κειμένων (2014), Εικόνα και Δημιουργική Γραφή (2017), Κινηματογράφος και Δημιουργική Γραφή. Μαθήματα κινηματογραφικού γραμματισμού (2018), Οδηγός προσέγγισης ταινιών με παιδιά (2020), Επίλυση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την τάξη (2020). Είναι επιστημονικός συνεργάτης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, υπεύθυνος επιμορφωτικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

    Presentations

    Η αξιοποίηση κινηματογραφικών ταινιών στο σχολείο είναι διαδεδομένη σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες διεθνώς και στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Στα σχολικά βιβλία και στα προγράμματα σπουδών προτείνονται δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κινηματογραφικές ταινίες σε πολλά μαθήματα, εκπαιδευτικοί δημιουργούν κινηματογραφικούς ομίλους και ομάδες μαθητών και μαθητριών συμμετέχουν σε κινηματογραφικά εργαστήρια εκτός σχολικού προγράμματος. Η παρουσίαση επιχειρεί να εξηγήσει γιατί η παρουσία του κινηματογράφου στην εκπαίδευση είναι απαραίτητη όχι μόνο ως ευχάριστο συμπλήρωμα του μαθήματος αλλά με τρόπους  που αναδεικνύουν όλο τα ιδιαίτερα εκφραστικά και δημιουργικά χαρακτηριστικά της κινούμενης εικόνας, όπως ακριβώς αναδεικνύουμε τα χαρακτηριστικά άλλων κειμενικών ειδών, λ.χ. των λογοτεχνικών κειμένων.

    Presentation: Κινηματογράφος στο σχολείο: είναι απαραίτητη η παρουσία του;

    Πώς προσεγγίζουμε με τα παιδιά μια ταινία με εμπειρικό τρόπο, δίνοντας έμφαση στις εμπειρίες, τα συναισθήματα και τις μνημονικές αποσκευές του θεατή; Με ποιους τρόπους αποκαλύπτουμε τις προθέσεις του δημιουργού της ταινίας; Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δραστηριότητες-παιχνίδια στη σχολική τάξη με ερεθίσματα τις κινηματογραφικές ταινίες, ακολουθώντας το τρίπτυχο προσέγγισης: το παιδί-θεατής, το παιδί-κριτικός και το παιδί-δημιουργός οπτικοακουστικών προϊόντων.

    Presentation: Κινηματογραφικές ταινίες στην τάξη: θέαση, κριτική και δημιουργία

    Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη η συγκινησιακή και αφηγηματική δύναμη του κινηματογράφου για την καλλιέργεια διαλόγου γύρω από σύγχρονα κοινωνικά θέματα; Χρησιμοποιώντας ταινίες μικρού μήκους με κοινά αλλά και συμπληρωματικά στοιχεία (αφηγηματικά, τεχνοτροπικά, παραγωγής), τα παιδιά μέσω της ομαδικής θέασης ταινιών έρχονται σε επαφή τόσο με τον δια ζώσης διάλογο όσο και με την ομαδοσυνεργατική διαδικασία.

    Presentation: Βλέπω και συζητώ: μικρές ταινίες, μεγάλες ιδέες

    Εργαστήρια

    Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/μαθήτριες της τάξης (από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο) ή της σχολικής ομάδας βλέπουν κινηματογραφικές ταινίες (αφηγηματικές, ντοκιμαντέρ, animation κ.ά.) και στη συνέχεια, προσεγγίζοντας την ταινία,  υλοποιούν δραστηριότητες με παιγνιώδη μορφή και  γνωρίζουν τις μεθόδους και τις τεχνικές µε τις οποίες παράγεται το κινηματογραφικό προϊόν (κώδικες, εκφραστικές συµβάσεις και οπτικά μέσα). Στο εργαστήρι αποκτούμε δεξιότητες σχεδιασμού δραστηριοτήτων πριν τη θέαση (trailer, αφίσα, διακόσμηση τάξης, μουσικά αποσπάσματα, αποσπάσματα-μαντέματα για το περιεχόμενο κ.ά.) και μετά τη θέαση (αυθόρμητη έκφραση συναισθημάτων, ιδεολογικό περιεχόμενο-θέματα και επιχειρήματα της ταινίας, πολιτιστικοί κώδικες, τεχνικοί κώδικες, διαθεματικές δραστηριότητες- παιχνίδια). Οι δραστηριότητες προσφέρουν τις ευκαιρίες στους/στις εκπαιδευτικούς και στους μαθητές και στις μαθήτριες για ένα διαδοχικό πέρασμα από τη θέαση-απόλαυση της ταινίας, την αυθόρμητη έκφραση συναισθημάτων, στη διερεύνηση των συναισθημάτων, την αποκωδικοποίηση των προθέσεων του δημιουργού, και θα οδηγήσουν στην έκφραση-δημιουργία.

     

    Υλικό Εργαστηρίου: 

    Γρόσδος Σ. (2021). Κινηματογραφικές Λέσχες στο Σχολείο.._

    Γρόσδος (2023). Λογοτεχνία και κινηματογράφος

    Γρόσδος Σ. (2016). Οι κινηματογραφικές ταινίες και η δημιουργική γραφή

     

    Με άξονα την αποδόμηση τη γλώσσας του κινηματογράφου και την ανασύνθεσή της, το εργαστήριο έχει στόχο την ενεργοποίηση της αφήγησης με εύπλαστους, σύντομους τρόπους. Θα αξιοποιήσει τόσο αναλογικά όσο και ψηφιακά εργαλεία, για να αναδείξει τρόπους εντοπισμού, ανάπτυξης και οργάνωσης της δομής μίας ιστορίας και των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους μπορεί αυτή να οπτικοποιηθεί. Το έντυπο ή ψηφιακό υλικό θέτει παραμέτρους, αλλά με κοινό σκοπό τη διερεύνηση ιστοριών με προσωπικό στίγμα, θα δοκιμάσουμε στην πράξη τεχνικές που αντλούνται από τα σημειωματάρια των σκηνοθετών.

    Το εργαστήριο εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούμε και συζητάμε για τις κινηματογραφικές ταινίες στην τάξη, καθώς και στη συνομιλία της κινηματογραφικής και της λογοτεχνικής αφήγησης. Με αφετηρία και παράλληλη επεξεργασία κινηματογραφικών ταινιών ή τηλεοπτικών σειρών που αποτελούν μεταφορές ή ‘μετενσαρκώσεις’ συγκεκριμένων λογοτεχνικών κειμένων είτε έχουν κοινή θεματική, θα εξοικειωθούμε με στοιχεία της γλώσσας των οπτικοακουστικών κειμένων, θα  σχολιάσουμε αποσπάσματα από κινηματογραφικές ταινίες και θα μεταβούμε στα αντίστοιχα λογοτεχνικά κείμενα κάνοντας συγκρίσεις και αναζητώντας τους τρόπους με τους οποίους κατασκευάζεται η αφήγηση σε κάθε μέσο. Θα επεξεργαστούμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κατανοήσουμε και να βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν την κινηματογραφική γλώσσα και τις κινηματογραφικές συμβάσεις μέσω της λογοτεχνικής αφήγησης και αντίστροφα.

     

    Υλικό Εργαστηρίου: Διαβάζοντας κινηματογραφικές ταινίες 

    Program

    Registration

    Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να συμμετάσχουν στην Ημερίδα θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή, κατόπιν έγκρισης του Διευθυντή / της Διευθύντριας του σχολείου τους, μέσω του διαδικτυακού περιβάλλοντος εγγραφών του ΠΙΚ (https://www.pi-eggrafes.ac.cy), στην κατηγορία Ημερίδες-Συνέδρια, μέχρι την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2024. Κατά τη δήλωση συμμετοχής οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δηλώσουν σε ποιο εργαστήριο θα συμμετάσχουν. Διευκρινίζεται ότι, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας με βάση την ημερομηνία και την ώρα καταγραφής της δήλωσης συμμετοχής.

    Υπενθυμίζεται ότι για τη διαδικασία υποβολής δηλώσεων συμμετοχής στο διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών είναι απαραίτητη η επικαιροποίηση των προσωπικών στοιχείων. Σχετικές οδηγίες για την επικαιροποίηση των προσωπικών στοιχείων βρίσκονται στην ιστοσελίδα https://myprofile.pi.ac.cy.

    Οι εκπαιδευτικοί που θα παρακολουθήσουν την Ημερίδα θα μπορούν να εκτυπώσουν το πιστοποιητικό παρακολούθησής τους ηλεκτρονικά, μέσω του διαδικτυακού περιβάλλοντος εγγραφών (https://www.pi-eggrafes.ac.cy), στον σύνδεσμο «Αρχείο Δηλώσεων», μετά την ολοκλήρωση της Ημερίδας

    Contact

    For more information please contact us at +35722402338, +35722402339 or by email,  medialiteracy@cyearn.pi.ac.cy

    en_GBEnglish