Διημερίδα Παιδεία για τα Μέσα

Η Καλλιέργεια της Ψηφιακής Πολιτότητας μέσω της Παιδείας για τα Μέσα

Καλλιέργεια της Ψηφιακής Πολιτότητας
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    Πλαίσιο

    Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Εβδομάδας της Παιδείας για τα Μέσα (25 – 31 Οκτωβρίου 2021), το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου σε συνεργασία με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου διοργανώνουν Διημερίδα με τίτλο «Η καλλιέργεια της Ψηφιακής Πολιτότητας μέσω της Παιδείας για τα Μέσα». Η Διημερίδα θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Παρασκευή, 5 Νοεμβρίου 2021 (16:00 – 18:30) και το Σάββατο, 6 Νοεμβρίου 2021 (10:00 – 13:00).

    Η Διημερίδα έχει ως στόχο να προάγει τη συζήτηση για τη σημαντικότητα της ανάπτυξης της Παιδείας για τα Μέσα, τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και σε μαθητές και μαθήτριες, προσεγγίζοντας το θέμα μέσα από τη διάσταση της ψηφιακής πολιτότητας. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, φοιτητές/φοιτήτριες, ερευνητές/ερευνήτριες και σε όσους και όσες ενδιαφέρονται να κατανοήσουν θέματα που άπτονται της επίδρασης των σύγχρονων τεχνολογικών εξελίξεων στην εκπαίδευση και της διαμόρφωσης ψηφιακά εγγράμματων πολιτών. Στη Διημερίδα έχουν προσκληθεί διακεκριμένοι ομιλητές και ομιλήτριες από την Κύπρο και την Ελλάδα.

    Η συμμετοχή στην Διημερίδα είναι δωρεάν. Επειδή ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων είναι περιορισμένος, διευκρινίζεται ότι θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Σημειώνεται, τέλος, ότι στους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης.

    Ομιλητές

    Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός
    Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός

    Ο Δρ Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός είναι Καθηγητής με γνωστικό αντικείμενο Παιδαγωγική και Παιδαγωγική των Μέσων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (σύντομη παρουσίαση στα Αγγλικά https://www.lsofos.com/info ). Διδάσκει παιδαγωγική, παιδαγωγική μέσων, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ηλεκτρονική μάθηση, ψηφιακό γραμματισμό και ψηφιακό βίντεο στην εκπαίδευση στο ΠΤΔΕ στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, καθώς και «εξ αποστάσεως εκπαίδευση» σε περισσότερα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών (ΕΑΠ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ΕΚΠΑ). Είναι επίσης επιστημονικά υπεύθυνος της ομάδας e-Learning για την ανάπτυξη προγραμμάτων δια βίου μάθησης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Είναι διευθυντής του εργαστηρίου «Ψυχολογίας Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» και ομάδα εργασίας του συμμετέχει σε περισσότερα ευρωπαϊκά προγράμματα https://www.mediapedagogy.gr. Από το 1996 έως το 2003 ήταν μέλος διδακτικού προσωπικού στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Johannes Gutenberg-Universität στη Γερμανία, ερευνητικός συνεργάτης στο δίκτυο Jugendschutz (Ασφάλεια στο Διαδίκτυο) των 16 Κρατιδίων της Γερμανίας, καθώς επίσης και συμβασιούχος λέκτορας σε πανεπιστημιακά τμήματα της Γερμανίας (Mainz, Wiesbaden, Frankfurt, Landau-Koblenz). Τα βιβλία του έχουν δημοσιευτεί στα Γερμανικά και στα Πολωνικά και πολλά άρθρα του στα Αγγλικά (https://www.lsofos.com/bivlia).

    Ελένη Α. Κύζα
    Ελένη Α. Κύζα

    Η Δρ Ελένη Α. Κύζα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Κοινωνία της Πληροφορίας, στο Τμήμα Επικοινωνίας και Σπουδών Διαδικτύου του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, όπου συντονίζει την Ερευνητική Ομάδα «Νέα Μέσα, Νόηση και Μάθηση» http://mcl.cut.ac.cy). Είναι Επιμελήτρια (Editor-in-Chief) του επιστημονικού περιοδικού Instructional Science και Πρόεδρος του οργανισμού European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Διετέλεσε επίσης πρόεδρος του διεθνούς οργανισμού International Society of the Learning Sciences (ISLS). H Δρ Κύζα ολοκλήρωσε τις διδακτορικες της σπουδές στο πρόγραμμα Learning Science του Northwesten University με ειδίκευση στη γνωστική επιστήμη. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (Ed.M.) από το πρόγραμμα «Τεχνολογία στην Εκπαίδευση» από το Harvard Graduate School of Education, Πτυχίου στην Εκπαίδευση (B.Sc. in Εducation, summa cum laude) με ειδίκευση στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία από το Boston University, και Δίπλωμα Δασκάλας από την Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου. Η έρευνά της εξετάζει την τεχνολογικά-διαμεσολαβημένη μάθηση με διερώτηση σε τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα. Στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Co-Inform (http://www.coinform.eu), το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξετάζει την καλλιέργεια του ψηφιακού γραμματισμού, με στόχο την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο. Η Δρ Κύζα είναι μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση της Παραπληροφόρησης και την Προώθηση του Ψηφιακού Γραμματισμού μέσω της Εκπαίδευσης.

    Jahna Otterbacher
    Jahna Otterbacher

    Η Δρ Jahna Otterbacher είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στη Σχολή Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ). Συντονίζει το Κυπριακό Κέντρο Αλγοριθμικής Διαφάνειας (ή «CyCAT») στο ΑΠΚΥ. Επίσης είναι μέλος του ερευνητικού προσωπικού του κέντρου αριστείας CYENS που συντονίζει την ερευνητική ομάδα «Transparency in Algorithms Group». Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα της εστιάζονται στην αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου – εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. Συντονίζει το ευρωπαϊκό έργο «CyCAT – Cyprus Center for Algorithmic Transparency» (με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Ηorizon 2020) καθώς επίσης και το έργο «DESCANT – DEtecting Stereotypes in human ComputAtioN Tasks», το οποίο χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του προγράμματος Νησίδες Αριστείας του ΙΔΕΚ.

    Θανάσης Χατζηλάκος
    Θανάσης Χατζηλάκος

    Διδάσκοντας (Πληροφορική και Εκπαιδευτική Τεχνολογία) στα Ανοικτά Πανεπιστήμια Ελλάδας και Κύπρου τα τελευταία εικοσιένα χρόνια, καμιά φορά ξεχνώ ότι για πολλούς διδασκαλία γίνεται μόνο όταν εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι στην ίδια αίθουσα με τοίχους γύρω, ότι ‘γραπτό’ σημαίνει μελάνι σε χαρτί, και ‘προφορική επικοινωνία’ κύματα αέρος. Σπουδάζοντας, ερευνώντας και διδάσκοντας για υπολογιστές εδώ και πενήντα χρόνια (Harvard, ΕΜΠ, Stanford, Παν. Πατρών-ΤΜΗΥΠ και Θεσσαλίας, Cy.I., Toronto, EPFL) και προωθώντας την αξιοποίηση των ΤΠΕ στα σχολεία εδώ και τριανταοκτώ χρόνια (ΙΤΥ, Οδύσσεια, Συμβούλιο Ευρώπης, Ε.Ε., ΑΠΚυ), καμιά φορά ξεχνώ πως παρά την άνεση χρήσης για διασκέδαση και καθημερινή επικοινωνία, οι υπολογιστές δεν είναι (ακόμη;) διαδεδομένο εργαλείο μάθησης και διδασκαλίας για όλους. Πιστεύω στο μέλλον Ελληνικού πολιτισμού και εκπαίδευσης, αλλά όχι των νομικών προσώπων «Κυπριακή Δημοκρατία» και «Ελληνική Δημοκρατία» ως έχουν. Γι’ αυτό θεωρώ το Δημόσιο Σχολείο, στο έδαφος και στο Διαδίκτυο, χώρο πολιτισμού κι εκπαίδευσης και όχι Ν.Π.Δ.Δ., και τους εκπαιδευτικούς του Δασκάλους και όχι υπαλλήλους.

    Σοφία Θ. Παπαδημητρίου
    Σοφία Θ. Παπαδημητρίου

    Η Δρ. Σοφία Θ.Παπαδημητρίου σπούδασε στο Μαθηματικό τμήμα, έκανε μεταπτυχιακό στην Πληροφορική και Επιχειρησιακή Έρευνα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας και ολοκλήρωσε τη διδακτορική διατριβή της στη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου στο πεδίο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης το 2014 με θέμα «Ο ρόλος των διδασκόντων και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής τους σε περιβάλλον Συνεργατικής Μάθησης στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση». Το 2020 ολοκλήρωσε τη μεταδιδακτορική της έρευνα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με θέμα «Ψηφιακός Γραμματισμός Εκπαιδευτικών σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης για τη Σχολική εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση». Από το 2015 είναι προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Διδάσκει και επιβλέπει διπλωματικές εργασίες στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στην εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διεθνείς κι Ευρωπαϊκές Πολιτικές για την Εκπαίδευση, κατάρτιση και Έρευνα» του Πανεπιστημίου Πειραιά και επιβλέπει διπλωματικές εργασίες στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «εξ αποστάσεως Εκπαίδευση με χρήση ΤΠΕ» του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει συμμετοχή σε 40 Πανελλήνια και 20 Διεθνή Συνέδρια με άρθρα και παρουσιάσεις στη θεματική της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων, της επαγγελματικής ανάπτυξης του Ακαδημαϊκού Προσωπικού, και της αξιοποίησης των Ψηφιακών και Οπτικοακουστικών Μέσων στη Μάθηση. Συμμετέχει στη συγγραφή κεφαλαίων σε συλλογικούς τόμους των εκδόσεων IGI Global Books, Routledge Publishing, Ελληνοεκδοτική και Gutenberg.

    Δημήτρης Γουλής
    Δημήτρης Γουλής

    Ο Δρ Δημήτρης Γουλής γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εργάστηκε ως δάσκαλος από το 1989 έως το 2017, ενώ υπήρξε διευθυντής για επτά χρόνια στο 67ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Έχει διδάξει ως επιμορφωτής στην εισαγωγική επιμόρφωση των Π.Ε.Κ., την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία, το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), όπως και σε αντίστοιχο σεμινάριο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Δίδαξε, επίσης, τα τελευταία χρόνια και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής ΑΠΘ. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται, επίσης, με ζητήματα ιστορίας και διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα, έχοντας παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια στην Ιερουσαλήμ, το Παρίσι, το Λούμπλιν της Πολωνίας και τη Ρώμη. Το 2020 ολοκλήρωσε μεταδιδακτορική έρευνα πάνω σε ζητήματα μελέτης αρχειακού υλικού, διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας και Ολοκαυτώματος. Τον Οκτώβριο του 2015 η Γαλλική Δημοκρατία του απένειμε τα διάσημα του Ιππότη του Ακαδημαϊκού Φοίνικα (Chevalier de l’ Ordre des Palmes Académiques) για την προσφορά του στην προώθηση της γαλλικής γλώσσας και κουλτούρας αλλά και τη στράτευση προς τη διδασκαλία της μνήμης του Ολοκαυτώματος.Σήμερα διδάσκει στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ τα μαθήματα «Κινηματογράφος και παιδιά», «Κινηματογράφος και εκπαίδευση», «Δημιουργώντας κινηματογραφικές ταινίες με παιδιά» και «Κινηματογράφος, τηλεόραση και Ολοκαύτωμα».

    Αθανασία Τζιωρτζή
    Αθανασία Τζιωρτζή

    Η Δρ Αθανασία Τζωρτζή είναι Λέκτορας Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Frederick, στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων. Είναι κάτοχος πτυχίου στη Δημόσια Διοίκηση και Διοίκηση Επιχειρήσεων (ειδ. Μάρκετινγκ/Μάνατζμεντ) από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, Μεταπτυχιακού (MA) στη Διαφήμιση και Μάρκετινγκ από το Leeds University και Διδακτορικού Τίτλου (PhD) από το University of Sheffield στον τομέα του Μάρκετινγκ. Η Δρ. Τζωρτζή έχει περισσότερα από 17 χρόνια εμπειρία στην ανάπτυξη και διδασκαλία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων στον τομέα του Μάρκετινγκ. Έχει επιβλέψει αριθμό προπτυχιακών και μεταπτυχιακών διατριβών σε θέματα Μάρκετινγκ. Η Δρ. Τζωρτζή έχει δημοσιευμένο έργο και παρουσιάσεις σε επιστημονικά συνέδρια σε θέματα Μάρκετινγκ καθώς και κεφάλαια σε Βιβλία. Συμμετέχει επίσης σε επιχορηγημένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση Ερευνητικά Προγράμματα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη μελέτη των επιδράσεων της διαφήμισης στα παιδιά, την κατανόηση της διαφήμισης από τα παιδιά καθώς και θέματα κοινωνικού και πράσινου μάρκετινγκ.

    Philippe Jougleux
    Philippe Jougleux

    Ο Δρ Philippe Jougleux είναι Αναπληρωτής καθηγητής στη Νομική σχολή του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση (πρώτος σε κατάταξη) του μεταπτυχιακού τίτλου στο δίκαιο των MME στη Γαλλία, έλαβε υποτροφία αριστείας για διδακτορικές σπουδές, ενώ εργάστηκε στο πανεπιστήμιο Aix-Marseille III ως βοηθός καθηγητή. Ολοκλήρωσε το διδακτορικό του το 2002 με θέμα «την προστασία της πληροφορίας στις νέες τεχνολογίες» και μετακόμισε στην Ελλάδα, όπου πέρασε με επιτυχία τις εξετάσεις του δικηγορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης. Μετακόμισε στην Κύπρο το 2010. Εξειδικεύεται σε θέματα Δίκαιου του διαδικτύου, με έμφαση στα εγκλήματα στον κυβερνοχώρο, στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και στην πνευματική ιδιοκτησία. Μεταξύ άλλων, είναι ο συγγραφέας των μονογραφιών «Στοιχεία κυπριακού ενοχικού δικαίου (1η και 2η έκδοση), «Η αστική ευθύνη του Κράτους», «Ευρωπαϊκό δίκαιο του διαδικτύου» και « Ευρωπαϊκό δίκαιο της διανοητικής ιδιοκτησίας». Είναι ο επικεφαλής έκδοσης του νομικού περιοδικού « ΕΝΘΑ».

    Άγγελος Κασσιανός
    Άγγελος Κασσιανός

    Ο Δρ. Άγγελος Κασσιανός είναι Ειδικός Επιστήμονας Έρευνας και Marie Skłodowska Curie Fellow στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Τμήματα Ψυχολογίας και Πληροφορικής και Senior Research Fellow στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Υγείας του Πανεπιστημίου του UCL. Είναι Ψυχολόγος Υγείας με έμφαση στη δημόσια υγεία και στη συμπεριφορική ιατρική (behavioural medicine) και με ερευνητικό ενδιαφέρον όσον αφορά τους βιο-ψυχο-κοινωνικούς παράγοντες σχετικά με την πρόληψη ασθενειών και της έγκαιρης διάγνωσης (κυρίως του καρκίνου), της διστακτικότητας εμβολιασμών (vaccination hesitancy) και της ανάπτυξης ψηφιακών παρεμβάσεων υγείας (digital health interventions). Συντονίζει αρκετά ερευνητικά έργα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου ενώ είναι επίσης συν-επικεφαλής του ερευνητικού προγράμματος eCREST (electronic Clinical Reasoning Educational Simulation Tool) στο UCL που στοχεύει στην εκπαίδευση ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού με χρήση προσομοιώσεων ασθενών. Έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 30 επιστημονικές δημοσιεύσεις και έχει παρουσιαστεί σε πολλά συνέδρια. Το 2016 ήταν προσκεκλημένος ομιλητής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να μιλήσει για την ηλεκτρονική υγεία. Το 2017, βραβεύτηκε ως ένας από τους κορυφαίους νέους καινοτόμους ερευνητές της Ευρώπης λαμβάνοντας την υποτροφία Young Transatlantic Innovation Leadership Initiative (YTILI) ενώ το 2018 έλαβε το βραβείο Early Career Award της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Ψυχολογίας της Υγείας (EHPS). Το 2020 έλαβε το βραβείο Νέου Ερευνητή στις Κοινωνικές Επιστήμες από το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας.

    Εισηγήσεις

    Η εισήγηση εστιάζει στον ρόλο της εκπαίδευσης στα Μέσα ως βασική προϋπόθεση για την ενίσχυση της ψηφιακής πολιτότητας του ανερχόμενου σύγχρονού πολίτη. Ο σημαντικός ρόλος της εκπαίδευσης στα Μέσα μπορεί να κατανοηθεί καλύτερα εξετάζοντας τρία βασικά ζητήματα, τα οποία αναλύονται στις αντίστοιχες ενότητες της εισήγησης. Το πρώτο αναφέρεται στη συσχέτιση μεταξύ κοινωνικών δομών και πολιτισμικών μέσων. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις μετατοπίσεις λειτουργιών των πολιτισμικών τεχνουργημάτων. Οι λειτουργίες αυτές εναρμονίζονται σε διαφορετικούς τύπους οργάνωσης κοινωνιών και επιφέρουν συνέπειες για την ένταξη ή αποκλεισμό των πολιτών. Το δεύτερο ζήτημα αναφέρεται στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού. Το βασικό διακύβευμα για τον ευρύτερο κοινωνικό μετασχηματισμό εστιάζει στο δίλλημα «ψηφιοποιηση» ή «ψηφιακότητα», καθώς κάθε πολιτική επιλογή συνεπάγεται και διαφορετικό τρόπο κοινωνικής οργάνωσης, εκπαιδευτικής πολιτικής κ.α. Το τρίτο ζήτημα αναδεικνύει τα παιδαγωγικά θέματα που προκύπτουν για την εκπαίδευση στα Μέσα, λαμβάνοντας υπόψη βασικά χαρακτηριστικά της Μετανεωτερικότητας α) το τέλος των μεταδιηγήσεων, β) τον ριζικό πλουραλισμό και γ) την αντιπαλότητα αξιακών προσανατολισμό, κοινωνικών και εκπαιδευτικών πρακτικών. Η εισήγηση ολοκληρώνεται με την παρουσίαση των χαρακτηριστικών που θα πρέπει να λαμβάνει η σύγχρονη εκπαίδευση στα Μέσα και με την παρουσίαση των βασικών κατηγοριών μιντιακών στόχων που συμβάλλουν στην ουσιαστική οικοδόμηση της ψηφιακής πολιτικότητας.

    ΠαρουσίασηΕνισχύοντας την Ψηφιακή πολιτότητα μέσα από κοινωνικούς μετασχηματισμούς

    Η άνοδος των «μεγάλων δεδομένων» έχει επιφέρει μια αλλαγή παραδείγματος στην τεχνητή νοημοσύνη. Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) βασισμένη στα μεγάλα δεδομένα («data-driven AI») είναι η πρώτη μορφή ΤΝ που έχει αποδειχθεί ότι είναι τεχνικά και οικονομικά βιώσιμη και έτσι έχει εισχωρήσει στη καθημερινότητα μας, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης. Ωστόσο, αυτή η νέα μορφή ΤΝ υποφέρει από σοβαρούς ηθικούς περιορισμούς, όπως απειλές για την προσωπική μας ιδιωτικότητα και η διαιώνιση κοινωνικών προκαταλήψεων. Συνεπώς, ο αλγοριθμικός αλφαβητισμός είναι μείζονος σημασίας, για να επωφεληθούν οι πολίτες από την ΤΝ. Στο Κυπριακό Κέντρο Αλγοριθμικής Διαφάνειας («CyCAT»), αξιοποιούμε τις εμπειρίες των πολιτών με την «καθημερινές εφαρμογές» της ΤΝ για να τους εκπαιδεύσουμε στην ΤΝ και τα Μεγάλα Δεδομένα. Στην παρούσα παρουσίαση, θα συζητηθούν παραδείγματα από τον τομέα της Μηχανικής Όρασης (computer vision).

    Παρουσίαση: Μεγάλα δεδομένα και τεχνητή νοημοσύνη

    Το σχολείο είναι ο συντηρητικός και ασφαλής αυτός χώρος όπου η γενιά -και η κοινωνική τάξη- που έχει την εξουσία, περνά τις γνώσεις, τα πιστεύω, τις δεξιότητες, τις στάσεις και κυρίως τις αξίες της στη νέα γενιά -και στις υπόλοιπες κοινωνικές τάξεις. Η ψηφιακή πολιτότητα είναι κάτι πολύ πρόσφατο, άγνωστο και κυρίως του μέλλοντος. Η παιδεία για τα μέσα επιχειρεί να αντιμετωπίσει την έκρηξη σε ποικιλία τρόπων, όγκο, ταχύτητα και ευρύτητα επικοινωνίας που γίνεται σε λίγες δεκαετίες, με μεθόδους πελεκημένες σε χιλιετίες. Πώς μπορεί ένας μηχανισμός φτιαγμένος για την επιλεκτική συνέχιση του παρελθόντος να υπηρετήσει ένα ριζοσπαστικό μέλλον; Είναι δυνατόν οι εκπαιδευτικοί, άνθρωποι που γαλουχήθηκαν με το σωστό ή λάθος της πληροφορίας, με την αυθεντία ή μη των πηγών γνώσης, που ζήσαν τη μάθηση σε ασπρόμαυρο, να την καλλιεργήσουν σε χρωματιστές αποχρώσεις της αλήθειας μέσα από απρόβλεπτα αλληλεπιδραστικά πολυμέσα; Μπορεί το σχολείο μας να ξεκολλήσει από την ασφάλεια της σιγουριάς και να διακινδυνεύσει την ελευθερία της αναζήτησης στο νεκροθετημένο Διαδίκτυο; Στην παρουσίαση αυτή, μέσα από μια συγκεκριμένη διδακτική πρόταση όπου οι μαθητές καλούνται να στήσουν μια παγίδα παραπληροφόρησης, θα δώσουμε θετική απάντηση στα ερωτήματα αυτά. Θα δούμε πώς οι ίδιες βασικές αρχές της παιδείας που υποτίθεται ότι καλλιεργούμε στο σχολείο -αλλά όχι αυτές που εξετάζουμε και βαθμολογούμε- κι ανάμεσά τους η κριτική σκέψη -διαμετρικά αντίθετη με την αυθεντία δασκάλου και σχολικού βιβλίου- και οι αξίες της κλασικής παιδείας παραμένουν ισχυρά εργαλεία ψηφιακής εκπαίδευσης, παιδείας για τα μέσα, και οδηγούν σε ψηφιακή πολιτότητα.

    Παρουσίαση: Στα νέα προβλήματα κλασικές απαντήσεις

    Χαιρετισμός: Παιδεία για τα μέσα

    Στόχος της Παιδείας για τα Μέσα είναι να ενισχύσει τις γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις των μαθητών και μαθητριών στις αναδυόμενες νέες συνθήκες ενός υπερ-επικοινωνιακού κόσμου. Αξιοποιώντας τα Μέσα, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, εκφράζονται και δημιουργούν περιεχόμενο μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, διαγωνισμούς, παιχνίδια, προσομοιώσεις σε ελκυστικά και αυθεντικά περιβάλλοντα μάθησης. Στο πλαίσιο της διημερίδας θα παρουσιαστεί η ελληνική εμπειρία ως προς τη δημιουργική παραγωγή, ενός από τους κύριους άξονες της Παιδείας για τα Μέσα. Η παρουσίαση θα εστιάσει σε καλές πρακτικές δημιουργικής παραγωγής όπως η πλατφόρμα μαθητικής δημιουργίας της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, www.i-create.gr, με διεθνείς και πανελλήνιους διαγωνισμούς, το  πανελλήνιο αποθετήριο μαθητικών δημιουργιών για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Φωτόδεντρο i-create http://photodentro.edu.gr/i-create/ , εκπαιδευτικά προγράμματα Πανεπιστημίων, οργανισμών και φορέων και η εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ψηφιακός γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης» του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

    Παρουσίαση: Δημιουργική παραγωγή και παιδεία για τα μέσα

    Ζούμε σε έναν οπτικοακουστικό, ψηφιακό πολιτισμό. Μέσα σε αυτό το διαρκώς εξελισσόμενο περιβάλλον είναι απαραίτητη η εκπαίδευση των μελλοντικών πολιτών, έτσι ώστε να κατανοούν και να αξιολογούν κριτικά τα προϊόντα του αλλά και να παράγουν ενδεχόμενα το δικό τους υλικό, αναπτύσσοντας την προσωπική τους έκφραση και τις δημιουργικές τους ικανότητες. Σε αυτή την εισήγηση, παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο, στο οποίο βασίζεται η εκπαίδευση των φοιτητών και φοιτητριών του Τμήματος Κινηματογράφου, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, για την εισαγωγή της κινηματογραφικής παιδείας στην εκπαίδευση, η μεθοδολογία που ακολουθείται, οι τρόποι συνεργασίας με τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς, ενδεικτικές παραγωγές μαθητών και μαθητριών, καθώς και τα αποτελέσματα μίας έρευνας για την εισαγωγή του κινηματογράφου στα σχολεία.

    Παρουσίαση: Η δύναμη της αφήγησης μέσω της οπτικοακουστικής παιδείας

    Τα παιδιά εκτίθενται καθημερινά σε μεγάλο αριθμό διαφημιστικών μηνυμάτων σε διάφορα μέσα γεγονός που δημιουργεί ανησυχίες σε σχέση με τις επιδράσεις που μπορεί αυτά να έχουν στα παιδιά. Οι ανησυχίες για την επίδραση της διαφήμιση που απευθύνεται στα παιδιά απορρέουν από το γεγονός ότι τα παιδιά δεν είναι τόσο ικανά όσο οι ενήλικες να κατανοήσουν την πειστική πρόθεση της διαφήμισης επειδή οι γνωστικές δομές τους δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί πλήρως. Η έρευνα για τη διαφήμιση έχει επικεντρωθεί σε τρεις θεματικές κατηγορίες (α) γνωστικές επιδράσεις,  που σχετίζονται με την ικανότητα των παιδιών να κατανοήσουν τη φύση και την πρόθεση της διαφήμισης, (β) συναισθηματικές επιδράσεις, που αναφέρονται στο πώς αισθάνονται τα παιδιά για τη διαφήμιση και (γ) επιδράσεις στη συμπεριφορά, που συνδέονται με τον τρόπο που η διαφήμιση επηρεάζει τη συμπεριφορά των παιδιών σε διάφορα επίπεδα. Μέσα σε αυτές τις τρεις θεματικές κατηγορίες, εντοπίστηκε ένας αριθμός επιδιωκόμενων (π.χ. δημιουργία επιθυμίας ή/και αγοράς προϊόντων) και ακούσιων επιπτώσεων (π.χ. σύγκρουση στην οικογένεια και υλισμός). Η παρούσα εισήγηση θα αναφερθεί στα διάφορα επίπεδα επιδράσεων και θα παρουσιάσει τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναπτύξουν διδακτικές ενότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά να υιοθετήσουν πιο κριτική στάση απέναντι στη διαφήμιση.

    Παρουσίαση: Οι επιδράσεις της διαφήμισης στα παιδιά

    Η πνευματική ιδιοκτησία έχει καθιερωθεί πριν από σχεδόν 200 χρόνια ως το επιστέγασμα μιας προσπάθειας ισορρόπησης μεταξύ δύο αντιφατικών εννόμων συμφερόντων: της ελεύθερης πρόσβασης στον πολιτισμό και της προστασίας του  ίδιου του πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, το δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας αναγνωρίζει παραδοσιακά μια ιδιαίτερη θέση στη χρήση έργων στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, καθιερώνοντας εξαιρέσεις οι οποίες  εξασφαλίζουν ελεύθερη πρόσβαση στο έργο για εκπαιδευτική χρήση. Η ψηφιακή επανάσταση άλλαξε ριζικά όλη αυτή την ισορροπία. Με την χρήση ψηφιακών έργων στην εκπαίδευση εγείρονται νέα σύνθετα νομικά ζητήματα. Τέλος, η ίδια η παιδαγωγική επιστήμη εξελίσσεται και βασίζεται ολοένα και περισσότερο στην χρήση και παραγωγή ψηφιακών έργων. Στο πλαίσιο αυτό είναι αναγκαία η κατανόηση  βασικών κανόνων και αρχών που διέπουν την χρήση αλλά και την παραγωγή ψηφιακών έργων στο χώρο της εκπαίδευσης.

    Παρουσίαση: Πνευματική ιδιοκτησία και δεοντολογία στη χρήση και παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου

    Η οθόνη, είτε είναι ηλεκτρονικός υπολογιστής, είτε ένα κινητό, tablet ή ακόμα και η τηλεόραση, είναι φυσικό επακόλουθο της τεχνολογικής, επιστημονικής και κοινωνικής εξέλιξης. Για τα παιδιά, είναι πλέον μια κανονικότητα αφού έχουν μεγαλώσει περιτριγυρισμένοι από ψηφιακές οθόνες. Παρ’ όλα αυτά, έχει αυξηθεί η ανησυχία σχετικά με την επίδραση της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών και τον αντίκτυπο στην σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών και των νέων. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο χρόνος που περνά ένας νέος σε μια οθόνη σχετίζεται με την αύξηση της παχυσαρκίας και την μείωση του μεταβολισμού ανάμεσα σε άλλα. Υπάρχουν επίσης στοιχεία σχετίζεται με επιβλαβείς επιπτώσεις στην ευερεθιστότητα, την χαμηλή διάθεση και τη γνωστική και κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη, που οδηγεί σε φτωχές εκπαιδευτικές επιδόσεις. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, θα επεξηγηθούν τα σχετικά δεδομένα της επιστημονικής βιβλιογραφίας, αλλά και θα παρουσιαστούν προτεινόμενες δράσεις για να μπορέσει ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει στον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων από την υπερβολική χρήση των ψηφιακών συσκευών.

    Πρόγραμμα

    Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου:  medialiteracy@cyearn.pi.ac.cy

    Επικοινωνία

    Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου
    Λεωφόρος Μακεδονίας 40
    2238, Λατσιά, Λευκωσία
    Τηλ.: 22402300

    Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

    elGreek