Διαδικτυακή Ημερίδα

Προωθώντας την Παιδεία για τα Μέσα - Σύγχρονες προσεγγίσεις στην παιδαγωγική

Προωθώντας την Παιδεία για τα Μέσα
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    Πλαίσιο

    Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Εβδομάδας της Παιδείας για τα Μέσα (23 – 29 Οκτωβρίου 2023), το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου διοργανώνει τη Διαδικτυακή Ημερίδα με τίτλο «Προωθώντας την Παιδεία για τα Μέσα – Σύγχρονες προσεγγίσεις στην παιδαγωγική». Η Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά την Παρασκευή, 3 Νοεμβρίου 2023 από τις  16:00 μέχρι τις 18:30.

    Η  Ημερίδα επιδιώκει να ενημερώσει την εκπαιδευτική κοινότητα για τις εξελίξεις και πρακτικές που αφορούν στην Παιδεία για τα Μέσα και ιδιαίτερα την ενσωμάτωση των νέων μέσων στη διδασκαλία και μάθηση. Για τον σκοπό αυτό έχουν προσκληθεί διακεκριμένες ομιλήτριες από το εξωτερικό, οι οποίες θα παρουσιάσουν το παραδειγμα της Φιλανδίας, ως μιας χώρας που καταγράφει σημαντική πρόοδο στο θέμα (1η σε κατάταξη ανάμεσα σε 41 χώρες της Ευρώπης, Media Literacy Index 2022), τον ρόλο της Παιδείας για τα Μέσα στη σύγχρονη εποχή μέσα από την πολυετή δράση του Center for Media Literacy που εδράζεται στις ΗΠΑ, καθώς και μια χαρτογράφηση του τοπίου στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά στην εκπαίδευση και τα βήματα προς το μέλλον μέσα από την εμπειρογνωμοσύνη του Media & Learning Association, το οποίο εδράζεται στο Βέλγιο.

    Η συμμετοχή στην Ημερίδα είναι δωρεάν. Επειδή ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων είναι περιορισμένος, διευκρινίζεται ότι θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Σημειώνεται, τέλος, ότι στους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης.

    Ομιλήτριες

    Saara Salomaa
    Saara Salomaa

    Η Saara Salomaa εργάζεται στο Εθνικό Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων της Φιλανδίας (KAVI) ως ανώτερη σύμβουλος και επικεφαλής ομάδας για την παιδεία για τα μέσα. Διαθέτει περισσότερα από 10 χρόνια εμπειρίας στην προώθηση της εκπαίδευσης για τα μέσα και της παιδείας για τα μέσα σε κυβερνητικό επίπεδο και σε διεθνή συνεργασία. Η Saara είναι επίσης η πρώτη συγγραφέας της φινλανδικής πολιτικής για την παιδεία για τα μέσα. Οι τομείς της εμπειρογνωμοσύνης της περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την παιδεία για τα μέσα και την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, την ασφάλεια στο διαδίκτυο καθώς και έργα για την εκπαίδευση στα μέσα ενημέρωσης. Η διδακτορική της διατριβή επικεντρώθηκε στην παιδεία για τα μέσα σχετικά με την εργασία και την κατάρτιση των εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης.

    Tessa Jolls
    Tessa Jolls

    Η Tessa Jolls είναι πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Center for Media Literacy, θέση την οποία κατέχει από το 1999. Είναι ιδρυτικό μέλος του «Consortium for Media Literacy», ενός μη κερδοσκοπικού ιδρύματος που ασχολείται με την έρευνα και δημοσιεύσεις. Κατά τη διάρκεια της θητείας της στο CML, η κύρια εστίαση της Tessa είναι να εργάζεται σε θέματα συνεργασίας για να καταδείξει πώς λειτουργεί ο γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας μέσω προγραμμάτων εφαρμογής σε σχολεία και κοινότητες. Συμβάλλει ενεργά στην ανάπτυξη του τομέα του γραμματισμού στα μέσα διεθνώς μέσω των ομιλιών, του συγγραφικού έργου και των συμβουλών της, με την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών και ερευνητικών έργων, καθώς και με τη δημοσίευση και διάδοση νέων προγραμμάτων σπουδών και εκπαιδευτικού υλικού. Η Tessa τιμήθηκε με το βραβείο «Fulbright NATO Security Studies Award» στις Βρυξέλλες το 2021 και έλαβε το 2015 το Παγκόσμιο Βραβείο για τον Γραμματισμό στα Μέσα και την Πληροφόρηση, σε αναγνώριση του έργου της στον τομέα του Γραμματισμού στα Μέσα και την Πληροφόρηση και του Διαπολιτισμικού Διαλόγου, από την Παγκόσμια Συμμαχία για τον Γραμματισμό στα Μέσα και την Πληροφόρηση που ξεκίνησε η UNESCO, σε συνεργασία με τη Συμμαχία Πολιτισμών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (UNAOC).

    Sally Reynolds
    Sally Reynolds

    Η Sally Reynolds είναι ιρλανδή υπήκοος με υπόβαθρο στην επανορθωτική γλωσσολογία.Η Sally εργάστηκε αρχικά στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση στην Ιρλανδία ως παρουσιάστρια και παραγωγός για τον εθνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα RTE. Από το 1990 εργάζεται σε έργα τεχνολογικά ενισχυμένης μάθησης στην Ιρλανδία, τη Γερμανία, τις Κάτω Χώρες και το Βέλγιο, στα οποία περιλαμβάνεται η διαχείριση του προγράμματος της Online Educa Berlin (1996-2008) και της eLearning Africa (2006-2009). Είναι μία από τις ιδρυτικές διευθύντριες του ATiT και έχει ηγηθεί δράσεων διάδοσης και πιλοτικής εφαρμογής για διάφορα μεγάλης κλίμακας ευρωπαϊκά έργα, όπως τα SAILS (SiS), ISE (PSP), EMMA (PSP), CS Track (SwafS) και GESEA4EU (HaDEA). Είναι έμπειρη εκπαιδεύτρια και το υπόβαθρο της την έχει εφοδιάσει με δεξιότητες επαγγελματικού επιπέδου, οι οποίες συνδυάζονται με ειδική τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα της τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης.

    Εκτός από τον ρόλο της ως συνεργάτιδα διευθύνουσα σύμβουλος της ATiT, η Sally είναι επίσης διευθύνουσα σύμβουλος του “Media & Learning Association” από τον Οκτώβριο του 2015. Υπό την ιδιότητά της αυτή, είναι υπεύθυνη για τα ετήσια συνέδρια του “Media & Learning”, τα κανάλια επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένου του μηνιαίου ενημερωτικού δελτίου “Media & Learning” και την καθημερινή διαχείριση της ένωσης και των διαφόρων έργων και πρωτοβουλιών της. Μέσω του έργου της στην ένωση, η Sally συμμετέχει επίσης ενεργά σε διάφορες δραστηριότητες γραμματισμού στα μέσα εδώ και αρκετά χρόνια και σήμερα είναι η διευθύντρια γραμματισμού στα μέσα για το EDMOeu, καθώς και παρατηρήτρια στην ομάδα εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον γραμματισμό στα μέσα. Ήταν επίσης μέλος της ομάδας εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και την προώθηση του ψηφιακού γραμματισμού μέσω της εκπαίδευσης και της κατάρτισης το 2022, η οποία συνέταξε κατευθυντήριες γραμμές για τους εκπαιδευτικούς και είναι ενεργό μέλος της EMIL, της ομάδας εργασίας της EPRA για τον γραμματισμό στα μέσα, καθώς και επικεφαλής και υποστηρίκτρια διαφόρων έργων γραμματισμού στα μέσα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το EMIF. Η Sally εργάζεται επίσης τακτικά ως κριτής και αξιολογητής για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε διάφορα προγράμματα.

    Εισηγήσεις

    Στον σημερινό κόσμο, όλοι χρειάζονται παιδεία για τα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης. Για να γίνει αυτό κατορθωτό, απαιτείται εκπαίδευση στα μέσα, η οποία θα πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμη σε όλους τους ανθρώπους. Σε αυτήν την παρουσίαση, θα συζητήσω τη φινλανδική προσέγγιση στο θέμα και πως οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντιληφθούν τον δικό τους ρόλο και αποστολή στην προώθηση της παιδείας για τα μέσα.

    Παρουσίαση: Προς μια καλύτερη Παιδεία για τα Μέσα μέσω συστηματικής, ολοκληρωμένης και υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης - Η περίπτωση της Φινλανδίας

    Ο ρόλος της σύγχρονης εκπαίδευσης σήμερα σε ό,τι αφορά στην παιδεία για τα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης είναι να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και στις μαθήτριες να ζουν, να μαθαίνουν, να διακρίνουν και να ευδοκιμούν στην ποικιλόμορφη, παγκόσμια κουλτούρα των μέσων, τόσο στο διαδίκτυο όσο και εκτός σύνδεσης. Έχοντας εύκολα διαθέσιμο περιεχόμενο, η εκπαίδευση πρέπει να δώσει έμφαση στις δεξιότητες επεξεργασίας της πληροφορίας ως βασικές για τη διδασκαλία και μάθηση. Η παιδεία για τα μέσα παρέχει ενδυνάμωση μέσω της εκπαίδευσης και αποτελεί ευκαιρία να εξοπλιστούν όλοι οι πολίτες με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να γίνουν δια βίου εκπαιδευόμενοι, στο μέγιστο προετοιμασμένοι να πλοηγηθούν και να αξιοποιήσουν τη δύναμη των μέσων για δικό τους όφελος και των άλλων. Μέσω της παιδείας για τα μέσα, οι μαθητές και οι μαθήτριες εσωτερικεύουν ευρετικές δεξιότητες διαδικασίας, οι οποίες αυτόματα γίνονται συστήματα φιλτραρίσματος που μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιοδήποτε περιεχόμενο των μέσων, οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Αυτή η προσέγγιση είναι συμβατή με την κινητικότητα που απολαμβάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι μέσω των φορητών συσκευών τους και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να είναι καλύτερα ενημερωμένοι συμμέτοχοι στη σημερινή κουλτούρα των μέσων. Οι πρακτικές και η παιδαγωγική της παιδείας για τα μέσα μπορούν να είναι συνεπείς, αναπαραγώγιμες, μετρήσιμες και επεκτάσιμες σε παγκόσμιο επίπεδο, παρέχοντας μια μεθοδολογία βασισμένη στην κριτική σκέψη, τόσο για την κατανάλωση όσο και για την παραγωγή των μέσων. 

    Παρουσίαση: Γραμματισμός στα Μέσα: Μια θεμελιώδης δεξιότητα για τη Δημοκρατία στον 21ο αιώνα

    Κατά τη διάρκεια αυτής της σύντομης παρουσίασης, η Sally θα περιγράψει την υφιστάμενη κατάσταση σε ό,τι αφορά στην Παιδεία για τα Μέσα στην Ευρώπη και τους διάφορους παράγοντες που εμπλέκονται στην προώθησή της, ιδιαίτερα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Θα σκιαγραφήσει μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τόσο οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής όσο και οι επαγγελματίες, καθώς και θα μοιραστεί μερικές σκέψεις για την πορεία προς το μέλλον όσον αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα. 

    Παρουσίαση: Αντιμετωπίζοντας την Πρόκληση Ενσωμάτωσης της Παιδείας για τα Μέσα στα Ευρωπαϊκά Σχολεία

    Πρόγραμμα

    Εγγραφές

    Οι δηλώσεις συμμετοχής για παρακολούθηση των εργασιών της Ημερίδας θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι και την Τετάρτη, 1 Νοεμβρίου 2023.

    Εκπαιδευτικοί: Οι δηλώσεις συμμετοχής υποβάλλονται στο διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, https://www.pi-eggrafes.ac.cy, στην κατηγορία «Ημερίδες-Συνέδρια».

    Ευρύ κοινό: Οι δηλώσεις συμμετοχής υποβάλλονται στον ακόλουθο σύνδεσμο https://forms.office.com/e/kr2YwDwmiB

    Ο σύνδεσμος για τη διαδικτυακή ημερίδα θα σταλεί στους συμμετέχοντες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μετά την ολοκλήρωση των εγγραφών.

    Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείτε με λειτουργούς του Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου στα τηλέφωνα 22402338/22402339 και στην ηλεκτρονική διεύθυνση:  medialiteracy@cyearn.pi.ac.cy

    elGreek